tisdag 14 maj 2013

Depression

Under många år har jag drabbats av depression efter depression. Den här våren är inget undantag. Så länge jag klarar av att hålla mig på gymmet minst 6 dagar i veckan så håller jag huvudet ovanför vattenytan men med ett avbrott som detta så är jag nere under isen igen... depressionen kommer tillbaka som på beställning. Kanske är det kroniskt kanske är det väderbundet men det lutar nog åt att det är lite allt möjligt. Solbrist (vitamin D) vet jag att jag har för i Norden har vi ju 99.9 % moln, regn, åska och gråblaskigt skitväder. Eftersom jag inte kan hålla mig till några rutiner pga min ständiga depression så går jag upp i vikt. Finns ju anledning till varför man känner sig sugen på vissa saker.

typ:

SEROTONIN:


Belöningshormon (må-bra-hormon) som påverkar humöret så 
man känner sig glad, nöjd och lugn. Är en signalsubstans. 
Reglerar även koncentrationsförmågan, reglerar impulskontrollen, sömnenoch sexlusten. Gemenskap, samhörighet och trygghet höjer serotoninnivån, motverkardepressioner.


ENDORFINER:


Belöningshormon (må-bra-hormon) kopplat till fysiskt välbehag,
 eufori och lust- och lyckokänsla, minskar stress, hejdar fysisk och 
känslomässig smärta, stärker immunförsvaret, motverkardepressioner
förbättrar läkningen av vävnader, bra för tarmarnas funktion och 
temperaturregleringen i kroppen. Bra för blodkärlen, sänker blodtrycket. 
När du har mycket endorfiner i din kropp känner du dig full av
 energi, ditt behov av sömn kan även tyckas minska, även dina hungerkänslor.


DOPAMIN:


Belöningshormon (må-bra-hormon) kopplat till eufori och lustkänsla, hjärnans belöningssystem. Är en signalsubstans. Påverkar humöret så man blir glad, lugnande, motverkar depressioner, smärtstillande, stimulerar motoriken, höjer koncentrationen och inlärningsförmågan, är aktivitetsstimulerande. Kopplas till mat- och kulturupplevelser samt lustupplevelser vid sex, aggressivitet mm.


Ja om ni är intresserade så läs mer
HÄR


Så nu är min uppgift i livet helt enkelt att lösa en ekvation.

Linah + bra hormoner = sant + träning + rutiner = långsiktig lycka 

så just nu proppar jag i mig följande:

nattljusolja  samt  BioBalance

Hoppas detta får mig upp på vägen igen.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar