onsdag 11 januari 2012

Fråga dig det rätta!



För drygt två år sedan så gjorde jag ett livsavgörande val.
Ett val att gå ifrån en destruktiv situation/relation.
Jag kom en över en bok som en väninna till mig rekommenderat.
Boken är skriven av Debbie Ford och har titeln: Fråga dig det rätta - 10 vägar till ett fullödigt liv.

Den innehåller bl.a. 10 frågor som man kan ställa till sig själv i olika situationer i livet. Även om du kanske inte läser boken, vilket jag rekommenderar att man gör, så kan man ändå skriva ner dessa frågor och använda i sitt vardagliga liv.

Te.x. När jag slutade röka så använde jag fråga NR: 2 dagligen. - För gav ciggen mig ett långsiktigt förverkligande? NÄ jag skulle ju ändå behöva röka 19 st till efter den första morgon ciggen för att hålla humöret uppe. DVS att röka är en otroligt kortsiktig tillfredsställelse som man betalar dyrt för.

När jag jag står mellan valet att gå och träna eller ligga hemma i soffan och äta mina lövtunna chips så använder jag fråga NR: 1 & 5.


1* Kommer detta val att leda mig mot en inspirerande framtid eller kommer det att hålla mig fast i det förgångna?
2* Kommer detta val att ge mig ett långsiktigt förverkligande eller kommer det att ge mig en kortsiktig tillfredsställelse?
3* Har jag makt över mig själv eller försöker jag vara någon annan till lags? 
4* Letar jag efter det som är rätt eller letar jag efter vad som är fel? 
5* Kommer detta val att bidra till min livskraft eller kommer det att beröva mig min energi?
6* Kommer jag att använda denna situation som en katalysator för att växa och utvecklas eller kommer jag att använda den till att göra mig själv illa?
7* Fyller detta val mig med kraft och styrka eller tar det ifrån mig kraft och styrka?
8* Är detta en kärleksfull handling för mig själv eller är det en saboterande handling mot mig själv?
9* Är detta en handling av tillit eller är det en handling av rädsla? 
10* Väljer jag utifrån min gudomlighet eller väljer jag utifrån min människonatur? 

1 kommentar: